اندیشه

اندیشه

اندیشه

اندیشه

اندیشه

سلام دوستان
یونس اسماعیلی مدیر این وبلاگ هستم.
امیدوارم که این وبلاگ خواسته های شما را برطرف کند.
در پایان لطفا نظرات،انتقادات وپیشنهادات خود را در مورد هر مطلب بیان کنید.
با آرزوی موفقیت برای شما...

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۸ مهر ۹۶، ۲۱:۵۹ - Hossein MK
    😄😄
نویسندگان

راه های کنترل استرس

سه شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۵، ۰۷:۰۶ ب.ظ

 مدیریت استرس

مدیریت و کنترل استرس
این روزها استرس در فضای خانوادگی، خانه، محیط کار و همه جا وجود دارد و شما آن را می‌شناسید.در واقع استرس جزء  زندگی است، گرچه موجب ناهماهنگی نیز می‌شود. شناخت استرس و  فهمیدن مکانیسم‌های آن، به فرد اجازه رویارویی بهتر یا حداقل سازگاری با آن را می‌دهد. ما هرگز نمی‌توانیم استرس را کاملا از زندگی حذف کنیم و اصلا نباید این کار را بکنیم. تنها کاری که باید بکنیم، این است که یاد بگیریم با وجود تمام استرس‌ها خوب و هشیارانه زندگی کنیم.در واقع مشکلات همیشه هستند ولی شما در خود نیرویی می‌بینید که امکان درست عمل کردن را به شما می‌دهد؛
بنابراین دیگر مضطرب، مشوش و نگران نیستید، در عین حال قادرید با وجود احساسات متفاوتی چون شادی، غم، خشم و آرامش زندگی کنید.هدف از مدیریت استرس، برقرارساختن تعادل میان جسم و ذهن است. با برخورداری از طرز تلقی مثبت، شما راه‌های غلبه بر استرس، کاهش و تغییر آن و انعطاف‌پذیری را می‌آموزید.
مــدیریت استــرس در حـقیـقـت به عهده گرفتن تمام مسئولیت‌هاست؛ مسئولیت افکارتان، احساسات و عواطف، برنامه‌ریزی‌ها و محیط اطراف شما و راهی که تعیین می‌کند چطور با مشکلات خود کنار بیایید.هدف اصلی مدیریت استرس برقراری توازن در زندگی است؛ توازن زمان با کار، روابط، آرامش، استراحت و تفریح؛ اینکه چگونه بتوانیم از زیر بار مشکلات با مهارکردن آنها  سربلند بیرون بیاییم.
راه های غلط مقابله با استرس
  • سیگار کشیدن
  • خواب زیاد
  • طفره رفتن و به تعویق انداختن کارها
  • نوشیدن الکل
  • استفاده از مواد مخدر
  • خوردن زیاد
  • فرار کردن از مشکلات
  • یک سره جلو تلویزیون یا پشت کامپیوتر نشستن
  • خوردن قرص های آرام بخش
  • با دیگران دعوا کردن
  • دوری گزیدن از خانواده و دوستان
راهکارهای مدیریت استرس
* پرهیز از استرس‌های غیرضروری
نمی‌توان از تمام استرس‌ها دوری کرد و پرهیز از استرس در مواقعی که باید مورد توجه قرار بگیرید، نشانه سلامت شما نیست.
ممکن است شما تعجب کنید که تعدادی از استرس‌ها هستند که در زندگی روزانه می‌توانید آنها را حذف کنید.
- یاد بگیرید چطور بگویید «نه»: محدودیت‌های خود را بشناسید و به آنها توجه کنید.در زندگی شخصی و کاری خود- هنگامی که نمی‌توانید- از پذیرفتن مسئولیت‌های اضافی خودداری کنید. وقتی شما بیش از توان خود وظایفی را برعهده می‌گیرید، با سطح بالایی از استرس‌ها مواجه خواهید شد.
- دوری جستن از افراد مضطرب: اگر در زندگی شما کسی وجود دارد که همیشه باعث بروز اضطراب شما می‌شود اما نمی‌توانید ارتباط‌تان را کاملا با او قطع کنید، مدت زمانی را که با او می‌گذرانید، محدود کنید.
- محیط اطراف خود را تحت کنترل درآورید: اگر اخبار شامگاهی گاهی شما را دلواپس و نگران می‌کند، تلویزیون را خاموش کنید.
اگر ماندن در ترافیک باعث بروز تنش در شما می‌شود، زودتر حرکت کنید تا دچار این آشفتگی و بی‌نظمی‌ها نشوید.
- محیط اطراف خود را تحت کنترل درآورید: اگر اخبار شامگاهی گاهی شما را دلواپس و نگران می‌کند، تلویزیون را خاموش کنید.
اگر ماندن در ترافیک باعث بروز تنش در شما می‌شود، زودتر حرکت کنید تا دچار این آشفتگی و بی‌نظمی‌ها نشوید.
اگر از رفتن به مغازه‌های شلوغ ناراحت هستید، از طریق اینترنت خرید کنید.
- از شرکت در بحث‌های داغ دوری کنید: اگر شرکت در بحث‌های اجتماعی و سیاسی شما را مضطرب و نگران‌ می‌کند، هنگامی که در موقعیت مطرح شدن اینگونه مباحث با همان افراد قرار گرفتید، یا آنها را از ادامه بحث منصرف کنید یا معذرت‌خواهی کرده و از شرکت در بحث بپرهیزید.
- جزئیات برنامه کاری خود را مشخص کنید: جدول برنامه‌ریزی کارهای خود را به قسمت‌های جزئی تجزیه کنید و در آن مسئولیت‌ها و وظایف روزانه خود را مشخص سازید؛ کارهایی را که حتما باید انجام شود، از آنهایی که اولویت کمتری دارند، تفکیک کنید.
* جایگزینی موقعیت‌ها
اگر شما نمی‌توانید از موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید، بکوشید جانشینی برای آنها بیابید.شما می‌توانید شکل مشکلات را با ترسیم‌کردن آنها در آینده تغییر دهید.
اغلب این تغییرات شامل راهی است برای ارتباط و انجام کارها در زندگی روزانه شما.
- به جای اینکه بر احساسات خود درپوش بگذارید، آنها را بیان کنید: اگر چیزی یا کسی شما را آزار می‌دهد، با احترام آن را بیان کنید. اگر نتوانید احساسات خود را بیان کنید، رنجش و کدورتی ایجاد خواهد شد که باقی‌مانده و در موقعیت‌های مشابه دوباره شما را آزار خواهد داد.
- سازش و مصالحه داشته باشید: هنگامی که شما از کسی درخواست می‌کنید که رفتارش را تغییر دهد، تمایل دارید که آن کار را انجام دهد. اگر شما خودتان هم اندکی تغییر کرده و انعطاف به خرج دهید، آنگاه این شانس را خواهید داشت که با رعایت
حد وسط، به شادمانی دست یابید.
حد وسط، به شادمانی دست یابید.
- قاطعیت بیشتری داشته باشید: در زندگی هیچ‌گاه عقب‌نشینی نکنید. هرچقدر هم مشکلات در برابر شما قرار بگیرند، در مقابل آنها بایستید  و بر آنها غلبه کنید.
- خود را بهتر مدیریت کنید: کمبود وقت یکی از دلایل بروز استرس است اما با
- خود را بهتر مدیریت کنید: کمبود وقت یکی از دلایل بروز استرس است اما با  مدیریت استرس می‌توانید آن را مهار کنید. هنگامی که شما خیلی کمبود وقت دارید و در عین حال عجله‌تان نیز زیاد است، بسیار سخت است که بتوانید آرامش خود را حفظ کنید. اما اگر نقشه‌ای در سر داشته باشید و عزمتان جزم باشد، می‌توانید از اینگونه استرس‌های اغواکننده امتناع کنید.
* پذیرفتن چیزهایی که نمی‌توانید تغییر دهید
بعضی منابع استرس‌زا غیرقابل دسترس هستند. شما نمی‌توانید از اینگونه استرس‌ها اجتناب کرده یا آنها را تغییر دهید. مسائلی مانند مرگ، عشق، بروز حوادث طبیعی و
در این موارد، بهترین راه غلبه بر این استرس‌ها آن است که آنها را همان‌گونه که هستند بپذیرید. البته ممکن است پذیرفتن آنها بسیار سخت به نظر برسد اما آسان‌تر از آن است که در مواقعی که نمی‌توانید چیزی را تغییر دهید به ناسزاگویی بپردازید.
- سعی نکنید چیزهای غیرقابل کنترل را تحت کنترل خود درآورید: در زندگی خیلی چیزها خارج از کنترل ماست، به ویژه رفتار مردم دیگر؛ بنابراین سعی کنید به جای اینکه چیزهای غیرقابل کنترل را تغییر دهید، آنچه را می‌توانید عوض کنید. مثلا می‌توانید افکار خود را بر حل مشکلات متمرکز سازید و  آنها را حل کنید.
- در جست‌وجوی فرصت‌ها باشید: حتما شنیده‌اید که می‌گویند «آنچه ما را نمی‌کشد، ما را قوی‌تر می‌کند». مشکلاتی که ما را به چالش و مبارزه فرامی‌خوانند، فرصت‌هایی در اختیار ما قرار می‌دهند که می‌توانیم به رشد شخصی دست یابیم.
اگر انتخاب‌های اشتباه شما در رویارویی با مشکلات باعث استرس بیشترتان می‌شود، با برخورد صحیح و داشتن واکنش مناسب می‌توانید از اشتباهات خود چیزهایی بیاموزید.
- احساسات‌تان را با یکدیگر در میان بگذارید: صحبت‌کردن با دوست قابل اعتماد یا امیدوارشدن از طریق گفت‌وگو با مشاور بسیار موثر است. بیان آنچه شما فکر می‌کنید- حتی اگر نتواند مشکل را حل کند- جانشینی مناسب برای قرار گرفتن در موقعیت‌های استراس‌زاست.
- بخشیدن را بیاموزید: بپذیرید ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که کامل نیست و مردم هم زیاد اشتباه می‌کنند. اجازه ندهید خشم و رنجش شما را دچار استرس کند. با بخشیدن دیگران، خودتان را از انرژی‌های منفی اطراف رها سازید.
* با استرس‌ها سازش یابید
اگر شما نمی‌توانید عوامل استرس‌زا را تغییر دهید، سعی کنید خودتان را تغییر دهید. شما می‌توانید خود را با موقعیت‌های سرشار از اضطراب و نگرانی سازش دهید و با بازسازی احساسات و تحت کنترل درآوردن آنها، انتظارات و طرز تلقی خود را از حوادث تغییر دهید. بنابراین می‌توانید به این موارد توجه کنید:
  • مشکلات را بازسازی کنید
  • دید خود را گسترش بخشید
  • اصول، قوانین و استانداردهای خود را تصحیح کنید
  • بر نکات مثبت تمرکز یابید
  • ثبت استرس‌های روزانه
تهیه دفترچه‌ای که بتوانید در آن منابع استرس روزانه خود را یادداشت کنید، به شما کمک می‌کند تا این منابع را بهتر شناسایی کنید. شما می‌توانید در آن، این موارد را بنویسید:
- چه چیزی باعث بروز استرس در شما می‌شود اگر مطمئن نیستید، می‌توانید حدس بزنید
- در این مواقع شما چه احساسی دارید؛ هم از لحاظ جسمانی و فیزیکی و هم احساسی
- عکس‌العمل شما در این هنگام چه خواهد بود
- چگونه براسترس خود غلبه می‌کنید یا چگونه احساس شما بهتر خواهد شد.
*ریلاکسیشن را یاد بگیرید
 
  • یکی از تکنیک های ریلاکسیشن، مدیتیشن ، خود هیپنوتیزم و یا یوگا را یاد بگیرید.
  • با استفاده  از این تکنیک ها پناهگاه درونی برای خود بسازید.

  • در طول شبانه روز حداقل روزی دو بار از دید سوم شخص فقط خود را مشاهده کنید
* راه‌های برخورد با استرس
برای غلبه بر استرس و برقراری سلامت، راه‌هایی وجود دارد، اما لازم است که آنها در شرایط مقتضی تغییر یابند.شما می‌توانید در برخورد با استرس، یا شرایط را تغییر دهید یا عکس‌العمل خود را عوض کنید.هنگامی که تصمیم می‌گیرید راه‌های غلبه بر استرس را برگزینید این عوامل موثر را درنظر بگیرید: پرهیزکردن و خودداری از استرس، پیداکردن جانشینی برای آن، پذیرفتن شرایط یا سازش حاصل‌کردن با آن.
 

  • نظرتون رو در مورد این مطلب در(نظرات پایین)بیان کنید
  • نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">