بسم الله الرحمن الرحیم     

  روزه در فقه شافعی( ۳ )

آداب روزه:

۱-  شتاب در افطار

-  مقصود از عجله در افطار این است که به مجرد این که مطمئن شد غروب کامل شده روزه اش را افطار کند و آن را به تاخیر نیندازد. اما تا زمانی که غروب کامل نشده حق ندارد به نیت تعجیل در افطار روزه را افطار کندکه منجر به بطلان روزه شود.


۲-  سحری خوردن و تاخیر در آن تا نزدیک به طلوع فجر.


۳-  پرهیز از گفتار بد و ناشایست مانند فحش و دروغ و غیبت و نمامی و تهمت .


۴-  خویشتن داری از وقوع در شهوات ومحرمات مانند نگاه به جنس مخالف اجنبی و شنیدن آهنگها و دیدن عکسها و فیلمهای مستهجن.


۵- خود داری از حجامت و خون دادن در روز رمضان .


۶-  افطاری دادن روزه دار.


۷-  دادن صدقه ، تلاوت قرآن و مدارسه آن ، شرکت در مجالس قرآنی و علمی ، مشارکت در نمازهای جماعت و تراویح و قیام و اعتکاف در مسجد از سنتهای موکد و فرصتهای کسب فضایل در ماه مبارک رمضان هستند.


قضا و کفاره های روزه:

مسافر ومریض اگر روزه نگرفتند ، پس از رمضان به قضای آن مبادرت ورزند.

-  فرصت قضای روزه واجب بعد از رمضان تا رمضان سال بعد است.

-  اگر رمضان سال آینده رسید و روزه را قضا نکردند علاوه بر قضا  باید کفاره نیز بدهند ( کفاره آن ۶۰۰ گرم غذا، قوت غالب در ازای هر روز به مسکین است ).

-  اگر عذر (مرض یا سفر) ادامه پیدا کرد مثلا مریض بهبودی نیافت و نتوانست قبل از رمضان  قضا کند باید بعد از رمضان قضا کند وکفاره ندارد.

-  اگر مریض یا مسافر به هیچ وجه امکان قضای روزه برایش فراهم نشد وفوت کرد ، چیزی بر او نیست و بر اولیای او هم لازم نیست که روزه او را قضا کنند.

-  اما اگر امکان قضای روزه داشت و قضا نکرد و فوت کرد ولیّ او روزه اش را قضا می کند یا در ازای هر روز یک مد غذا کفاره می دهد.

-  پیرمرد و پیرزن که توان روزه گرفتن ندارند فقط واجب است در ازای هر روز ، کفاره (یک مد غذا ) به فقرا ومساکین بدهند. همچنین مریضی که امید بهبودی در او نیست و توان روزه گرفتن ندارد مانند پیرمرد کفاره می دهد و قضا بر آنها نیست.

-  زن حامله و شیرده ، اگر روزه گرفتن به خودشان یا فرزندشان ضرر می رساند اجازه ی افطار دارند.

-  چناچه زن حامله یا شیرده به خاطر خودش افطار کند فقط روزه اش را قضا می کند و کفاره ندارد و اگر به خاطر فرزندش افطار کند هم قضا دارد و هم کفاره (در ازای هر روز یک مد ) می دهد.

-  اگر کسی روزه اش را با جماع در روز رمضان باطل کند هم قضا بر او واجب است هم کفاره.  و کفاره آن به ترتیب عبارت است از:

۱-   آزاد کردن برده 

۲-  اگر نبود یا نتوانست ۶۰ روز پی در پی   روزه بگیرد.

۳-   و اگر توان روزه نداشت به ۶۰ مسکین هر مسکین یک مد غذا می دهد ( تقریبا ۳۶ کیلو بین چند خانواده مسکین تقسیم می کند ).

۴-  اگر کسی در رمضان  بیش از یک روز جماع کرد ، باید در ازای هر روز که روزه را باطل کرده یک کفاره بدهد.


گردآورنده: [شیخ اسماعیل کاردوست ]


معاونت اجتماعی مجتمع دینی اهل سنت و جماعت گله دار


برگرفته از کانال تلگرام مجتمع دینی اهل سنت و جماعت گله دار

عضویت در این کانال